إشعار:

ان لم تكن تريد التعلم فلن يستطيع احد مساعدتك ؛ اما ان كنت مصراً على التعلم فلن يستطيع احد ايقافك

الجمعة، 10 أبريل 2015

مناهج شركة CompTIA العالمية بالعربي



اتعلم مناهج شركة CompTIA العالمية فى الشبكات و امن المعلومات و السوفت وير والهارد وير باللغة العربية 

CompTIA Cloud+ http://goo.gl/9AWIDD
CompTIA IT Certification http://free4arab.com/?page_id=5298

تطبيق جديد من مايكروسوفت يتيح للمستخدم التحكم منتجات office عن بعد


مايكروسوفت تطلق تطبيقًا مجانياً جديدًا  تحت اسم Office Remote لنظام الأندرويد .
ويتيح التطبيق
إمكانية التحكم بالعروض التقدمية (PowerPoint slides) التي يتم عرضها على جهاز الكمبيوتر بحيث يمكن تقليب الشرائح، مع إمكانية تشغيل وإيقاف مقاطع الصوت والفيديو الموجودة داخل الشرائح، بالإضافة إلى إمكانية العودة إلى صفحة عرض الشرائح الرئيسية وبعض الميزات المفيدة الأخرى.

ويعمل التطبيق الجديد أيضًا مع برنامجي "وورد" Word و"إكسل" Excel، مما يجعله وسيلة سخلة وغير مكلفة لمستخدمي أجهزة أندرويد أثناء عرض ملفاتهم أمام حضور كبير، دون الحاجة لوجود جهاز تحكم عن بُعد خاص بهذه المهمة.

وكان تطبيق Office Remote متوفرًا في وقتٍ سابق لمستخدمي نظام تشغيل ويندوز فون 8 فقط، في حين أصبح متاحًا الآن وبشكلٍ مجاني على متجر جوجل بلاي لجميع مستخدمي أجهزة أندرويد بإصدار 4.0.3 وما فوق.

ويتطلّب التطبيق لكي يعمل وجود إضافة خاصة بهذه المهمة يتم دمجها مع مجموعة الاوفس على جهاز الكومبيوتر ، تتطلب وجود تقنية بلوتوث في جهاز الحاسب، فهي الوسيلة التي سيتم الاعتماد عليها في التحكم عن بُعد.

أقوى الكورسات المجانية لشهر ابريل 2015


أقوى الكورسات المجانية لشهر ابريل 2015 من افضل الجامعات العالمية ، في مجال التكنولوجيا والتقنية

- جامعة جون هوبكنز: الحصول على البيانات.
بداية الكورس: 6 أبريل 2015 … المدة: 4 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5WiU

- جامعة كوينز لاند للتكنولوجيا: الرؤية الروبوتية.
بداية الكورس: 3 أبريل 2015 … المدة: 9 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5WiV

- جامعة جون هوبكنز: تحليل البيانات الاستكشافية.
بداية الكورس: 6 أبريل 2015 … المدة: 4 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5WiY

- جامعة جون هوبكنز: تعلم الآلات العملية.
بداية الكورس: 6 أبريل 2015 … المدة: 4 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5WiZ

- جامعة هونج كونج: مقدمة في برمجة الجافا.
بداية الكورس: 6 أبريل 2015 … المدة: 5 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5Wib

- ميكروسوفت: البرمجة باستخدام C#
بداية الكورس: 7 أبريل 2015 … المدة: 6 أسابيع.
رابط الكورس : http://j.gs/5Wic

- جامعة فاندر بيلت: مقدمة في البرمجة باستخدام الماتلاب.
بداية الكورس: 14 أبريل 2015 المدة: 9 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5Wie

- مبادئ البرمجة التفاعلية.
بداية الكورس: 13 أبريل 2015 … المدة: 7 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5Wih

- جامعة جون هوبكنز: صندوق أدوات علماء البيانات.
بداية الكورس: 6 أبريل 2015 … المدة: 4 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5Wil

- الجامعة المفتوحة: مقدمة في الأمن السيبراني.
بداية الكورس: 20 أبريل 2015 … المدة: 8 أسابيع. 
رابط الكورس : http://j.gs/5Win

افضل محركات البحث عن الكتب والرسائل الجامعية


كتير بنكون عاوزين نوصل لملف او برحث او رسالة وبنتوهوسط الكم الهائل من الداتا المرففوعة على النت خصوصا لو بنبحث في محرك بحث عام زي جوجل ؛ لكن دى مواقع بحث بديلة ومتخصصة عشان تسهل عليك الموضوع وتقدر توصل للى انت عاوزه بسرعة .
  • أولا: محركات البحث عن الكتب الأجنبية
  • ثانيا: محركات البحث عن الرسائل العلمية
- رسائل الماجستير والدكتوراه داخل مصر
(1) قاعدة بيانات الرسائل العلمية بالجامعات المصرية
http://www.eulc.edu.eg/
 

- رسائل الماجستير والدكتوراة خارج مصر
(1) Proquest Dissertations & Theses: Full Text
http://proquest.umi.com/pqdweb
Username: UITMUSER01
Password: welcome

(2)
http://pqdtopen.proquest.com/
With PQDT Open, you can read the full text of open access dissertations and theses free of charge.

(3)
NDLTD UNION CATALOG
أكبر محرك بحث مجانى للرسائل العلمية على الانترنت
http://www.ndltd.org/serviceproviders/scirus-etd-search

(4) محرك بحث عالمى لرسائل الماجستير والدكتوراة
The Ohio Library and Information Network
http://search.ohiolink.edu/etd/index.cgi

(5)محرك بحث عالمى لرسائل الماجستير والدكتوراة
http://www.cybertesis.edu.pe/sdx/sisbib/

(6)
محرك رسائل الماجستير والدكتوراة فى استراليا
ADT (Australiasian Digital Theses Program)
http://trove.nla.gov.au/book/result

(7)محرك رسائل الماجستير والدكتوراة فى البرازيل
Biblioteca Digital de Teses e Dissertacoes
http://bdtd.ibict.br/

(8)رسائل الماجستير والدكتوراة فى الجامعات الالمانية
Deusche National Bibliothek
http://www.d-nb.de/eng/index.htm

(9)رسائل الماجستير والدكتوراة فى الدول الاسكندنافية
http://www.diva-portal.org/

(10)رسائل الماجستير والدكتوراة فى الجامعات الانجليزية
http://ethos.bl.uk/

(11)رسائل الماجستير والدكتوراة فى الجامعات الهولندية
http://www.narcis.info/

(12)رسائل الماجستير والدكتوراة فى جنوب أفريقيا
National ETD Portal (South Africa)
http://www.netd.ac.za/

(13)رسائل الماجستير والدكتوراة فى الجامعات البرتغالية
RCAAP - Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal
http://www.rcaap.pt/

(14)رسائل الماجستير والدكتوراة فى جامعات كندا
Theses Canada
http://www.collectionscanada.gc.ca/thesescanada

(15)رسائل الماجستير والدكتوراة فى الجامعات الهندية
Shodhganga@INFLIBNET Centre
http://ir.inflibnet.ac.in:8080/

بالفيديو: محتويات علبة ساعة آبل الذكية



 اليوم الجمعة هو
موعد بدء الحجز الرسمي لساعة آبل الذكية ؛وعلى الرغم من أن الساعة الذكية لم يتم طرحها في الاسواق بعد، فإنه قد تسربت بعض الفيديوهات الغير رسمية تبين فتح علبة الساعة وتعرض محتوياتها.

الملاحظ في البداية أن حجم العلبة كبير نسبياً ، وسنجد داخلها علبة أخرى بلاستيكية (خاصة بالساعة وحدها)؛ أما عن المحتويات الأخرى فسنجد كابل طويل مع الشاحن الاعتيادى من آبل (الا أن نهايته مختلفة): حيث سنجد الشاحن المغناطيسي الذي ستقوم بلصقه مع الجزء الخلفي من الساعة كما هو مبين بالفيديو.

أما الفيديو الثاني فهو يعرض الساعة من خلال أول استخدام وبشكل سريع.


 كما سنجد في الفيديو الثالث عرض ما بداخل العلبة، والتي ظهرت محتوياتها في هذا الفيديو بشكل أوضح، حيث ظهرت قطعة القماش للتنظيف، وظهر دليل الاستخدام الورقي المطوي بوضوح.

مسابقة محلية لتطبيقات الهواتف الذكية


تنظم جميعة "اتصال" مسابقة محلية لتطبيقات الهواتف الذكية للمطورين والشركات تحت رعاية من شركات الاتصال في مصر (فودافون ، اتصالات،موبينيل) .
تستهدف المسابقة المطورين الشباب والشركات الناشئة في مجال تطبيقات الهواتف الذكية من خلال العمل على تقديم أفكار جديدة  تخدم المواطن المصري.
وقد صرح الدكتور هشام همام (رئيس مجموعة تطبيقات الموبيايل بجمعية اتصال) إن الشعبة تعد حاليا دراسة تسويقية عن الاحتياجات التدربية للشركات والأفراد في السوق المصرية لسد العجز في هذا المجال الذي يعاني من ندرة في المتخصصين، بهدف توفير موارد بشرية قادرة على مواجهة تحديات السوق.
 وتعد نسبة استخدام الموبايل في مصر 110% الى نسبة السكان بواقع 31% للهواتف الذكية ؛ مما يجعل السوق المصرية مكانا خصبا لانتشار هذه التطبيقات.

وقدرت تقارير عالمية عائدات التطبيقات على المستوى العالمي بأنها بلغت ٣٥ مليار دولار وأن ٣٧ % منها يأتي في مجال الألعاب، أن ٨٤% من الوقت المستخدم على الهواتف الذكية يتم استخدام التطبيقات فيها، بينما ١٦% من الوقت يعتمد فيه المستخدمون على تصفح الإنترنت.

وقالت مؤسسة الأبحاث العالمية جارتنر: إن مبيعات الهواتف الذكية حول العالم شهدت زيادة كبيرة عام 2014 حيث وصلت إلى 1.2 مليار هاتف بزيادة بلغت 28.4% مقارنة بالعام 2013، وحقق الربع الأخير من العام 2014 نتائج قياسية في نسبة مبيعات الهواتف الذكية بزيادة بلغت 29.9% مقارنة بالربع الأخير من العام 2013.

ومن المتوقع أن يلجأ أكثر من 50 % من المستخدمين إلى استخدام الكمبيوتر اللوحي أو الهاتف الذكي كخيار أول لممارسة كافة أنشطتهم عبر الإنترنت، وذلك مع حلول العام 2018.

سامسونج تتوقع مبيعات هائلة من الهاتف الجديد Galaxy S6


تتوقع شركة سامسونج مبيعات قياسية لهاتفها الجديد جلاكسى S6 التى تستعد لطرحه في القريب العاجل، وقالت إنها تبذل جهودا مضنية لتلبية الطلب على النسخة ذات الحافة المنحنية من الجهاز بسبب ضغوط الإنتاج مضيفة أنها تأمل في تحسن مبيعات الهاتف المحمول.

ومن المتوقع على نطاق واسع أن تحقق طرز الهاتف S6 مبيعات قوية، إثر سلسلة من التقييمات الإيجابية مما يعزز فرص تعافي الأرباح في2015.

وفي وقت سابق هذا الأسبوع قدرت الشركة أن أرباح التشغيل للفترة من يناير إلى مارس ستكون الأعلى في ثلاثة أرباع سنة، وهو ما عزاه المحللون جزئيا إلى استخدام سامسونج رقاقاتها الخاصة في الهاتف الجديد.

وتتوقع سامسونج أن تبيع النسخة ذات الشاشة المسطحة من الهاتف S6 أكثر من الطراز الأعلى هامشا ذي الحافة المنحنية S6 edge حيث يزيد سعره 120 دولارا في كوريا الجنوبية ، لكن جيه.كيه شين مدير قسم الهاتف المحمول قال إن الشركة لن تكون قادرة على مجاراة الطلب على الطراز الأخير في المدى القريب بسبب صعوبة تصنيع الشاشات المنحنية.

ولم تكشف سامسونج عن حجم شحناتها لهاتف دون الآخر. ويعتبر المحللون الطراز جلاكسي S3 هو الأفضل مبيعا بوجه عام لكنهم يقدرون أن أداء S4 كان أفضل في عامه الأول وهي الفترة الأكثر ربحية للطراز.

Linkedin تستحوذ على lynda بصفقة قيمتها 1.5 مليار دولار



أعلنت شبكة لينكد ان عن شراها لموقع شركة ليندا (
موقع متخصص فى خدمات التعليم عبر الانترنت ) ، في صفقة تبلغ قيمتها 1.5 مليار دولار.
وستدفع لينكدإن 52 % من قيمة الصفقة نقدا، فيما ستوزع النسبة الباقية وقدرها 48 % في صورة أسهم ؛ وسينتقل أغلب فريق العاملين بموقع  للعمل تحت مظلة لينكدإن ؛ وينتظر أن تنتهي إجراءات الصفقة خلال النصف الثاني من عام 2015 .

وقد علقت ليندا وينمان(
مؤسسة الشركة ورئيستها التنفيذية) على الصفقة عبر مدونتها قائلة "سنعمل نحن ولينكدإن على تمكين المستخدمين من التعلم في أي زمان ومكان وبدون حدود، وسد الفجوات في مهارات المهنين، وذلك بشكل يؤثر إيجابيا على سوق العمل العالمي".، مضيفة إن الصفقة ستمكن الجميع من التعلم في أي وقت وأي مكان دون قيود، خاصة أن الاندماج سيوسع نطاق الاستفادة من خدمات الشركة، حيث ستتاح لـ350 مليون مستخدم هم أعضاء شبكة لينكدإن .
في المقابل أكد ريان روزالنسكي (مدير المحتوى في شبكة لينكدإن) أن شبكته ستستفيد من محتوى Lynda.com الكبير والمتنوع والمصنوع بعدة لغات، والمتمثل في مئات الآلاف من مقاطع الفيديو التعليمية والدورات، وأنها تبحث حاليا أفضل الخيارات للاستفادة من الصفقة بشكل يعود بالنفع على مستخدميها؛خاصة أن تقديم وسيلة تعلم المهارات المختلفة للباحثين عن وظائف جديدة سيساعدهم في الحصول على الوظيفة المناسبة.

تأسست "Lynda.com" عام 1995، بهدف توفير دورات تدريبية في مجالات الأعمال والبرمجة والمهارات الإبداعية، من خلال فيديوهات تعليمية، ويمكن استخدام الخدمة بشكل شخصي، أو من خلال منح من المؤسسات التعليمية.

ازاي تسوق لنفسك من خلال Linkedin

 
يعتبر الكثيرون ان Linkedin بمثابة Online Resume يستخدم فقط في البحث عن وظائف؛ لكن الـ Profile بتاعك على لينكد ان يعتبر ايضا اعلان Online يمكنك استخدامه فى التسويق لنفسك وعرض موهبتك ومهاراتك بشكل مميز عن الألاف من المنافسين لك فى نفس مجالك، ويمكن استخدامه فى قياس مدى شهرتك فى مجال عملك واذا كنت من المميزين فيه ،كما يمكنك ايضا استخدامه فى الحصول على فرص اقوى وبناء شبكة علاقات قوية فى مجالك...

ثلاث خطوات هيساعدوك تستغل Linkedin Profile كوسيلة تسوق بيها لنفسك فى مجالك وتوصل لفرص اقوى :

 أولا: انك تبنى بروفايل قوى تعرض بيه نفسك كواحد من المميزين فى مجالك:
البروفايل الشخصى على لينكد ان مش مجرد Online CV بتكتب فيه معلومات عن مؤهلاتك وانجازاتك؛ المنافسة القوية فى السوق بتطلب منك انك تظهر نفسك بشكل مميز ومختلف عن منافسينك فى نفس مجالك عشان توصل للفرص المتاحة قبلهم.
ومفهوم المنافسة تغيرحاليا يعنى التميز فى مجالك مش معناه انك تكون عندك عدد سنين خبرة اكتر او معاك شهادات اقوى او حتى اشتغلت فى شركات اكبر الفكرة كلها اتحولت لطريقة عرضك لانجازاتك اللى حققتها وازاى هتقدر تفيد بيها اى شركة او شخص هتشتغل معاه.
وعشان كده لازم تظهر الموضوع ده في البروفايل بتاعك عن طريق :

1- Catchy Headline
عنوان البروفايل بتاعك هو اول حاجة الناس بتشوفها عنك وده اللى هيخليهم مهتمين انهم يعرفوا عنك اكتر فحاول تجذب الانتباه وتعرض نفسك بشكل مميز عن طريق الاتى:
"انت مين وبتعمل ايه "منصب وتخصصات / صورة واضحة لوجهك وانت مبتسم عشان الناس تعرفك اكتر لو قابلوك فى اى مكان / انت ازاى هتساعد الشركات اللى هتشتغل فيها او العملاء اللى هتشتغل معاهم .
باختصار عنوان البروفايل بتاعة زي لافتة المحل كل ما كانت مميزة هتجذب عدد اكتر من الناس انهم يدخلوا يتفرجوا على اللى في المحل وده بيزود من فرصة انهم يشتروا من المحل ده ،حاول تستغل العنوان فى انك تعرض نفسك بشكل مميز.

2- Fruitful Profile
البروفايل بتاعك لازم يكون كامل وتتكلم فيه عن كل الخبرات اللى انت مريت بيها والانجازات اللى حققتها واللى بتتعلق بالمجال بتاعك وكمان تثبت ده بتوصيات من دائرة علاقاتك اللى اشتغلت معاهم.


ثانيا: اعمل دعايا اكتر لنفسك وعرف الناس بيك وبموهبتك:
لو عندك محل او شركة كويسة ومعملتش ليها دعايا او فكرت ازاى هتسوق ليها يبقى كل حاجة عملتها فى المحل او الشركة دى ملهاش لازمة؛ وممكن تعمل دعايا لنفسك عن طريق :

1- الـ Groups المتعلقة بمجالك على Linkedin :
اشترك في الـ Groups المتعلقة بمجالك وحاول تكون فعال عليها عن طريق انك تنشر مقالات متعلقة بمجالك او تساهم فى المناقشات الموجودة وتعرض رأيك وده هيعرف الناس عنك اكتر وهيخليهم عايزين يعرفو اكتر عنك وهيجذبهم انهم يفتحوا البروفايل بتاعك وده هيديك ميزة اكتر من منافسينك .

2- Status Updates
كل حاجة بتنشرها هيكون ليها تأثير كبير على سمعتك فى مجالك فاحاول دايما تنشر موضوعات تتعلق بمجالك وتكون بتاعتك وده هيخليهم يهتموا بيك اكتر ويلاحظوا شغفك بمجالك .

3- Email Signature
ممكن تكتب لينك البروفايل بتاعك فى اى توقيع البريد الشخصى ليك وده هيوجه الناس انها تزورالبروفايل بتاعك وتعرف عنك اكتر وده يساعدك تعرض مميازتك بشكل اكبر .
 الموقع ده wisestamp.com هيساعدك تعمل توقيع للايميل وترفقها بكل ايميل تبعته .
وده مثال عليه


4- Link in Resume
ممكن تحط لينك البروفايل بتاعك في الـ CV وانت بتقدم على اي وظيفة.


ثالثا: قيم النتائج اللى وصلتلها من كل الانشطة اللى فاتت:
الغرض من كل الاساليب اللى فاتت انك تخلى ناس اكتر تعرف عنك وتلاحظك وتزور البروفايل بتاعك عشان تعرف عنك اكتر وبالتالى ممكن يرشحوك لأى فرص تتعلق بمجالك ويتواصلوا معاك شخصيا.
واحسب عدد الزيارات اللى جاتلك واقسمهم على 90 يوم وده هيديك متوسط عدد الزيارات اليومية
بتاعك وهيعرفك مدى نجاح الانشطة اللى انت كنت بتعملها وازاى خلت ناس اكتر تعرف عنك .

934/90= 10.3 زائر فى اليوم



لو شايف ان الكلام ده كتير وصعب تطبيقه فا تخيل فى كام الف واحد فى مجالك ممكن يكونوا احسن منك فى الخبرات او المؤهلات او العلم وعندهم مميزات اكتر منك كتير بس عندهم مشكلة واحدة وهى ان محدش كتير يعرف عنهم وانت بالوسائل دى هتعرف ناس اكتر عنك وده هيساعدك تحصل على فرص اقوى حتى لو كنت مش احسن واحد فى مجالك بس انت اللى الناس سمعت عنه.

ازاي ممكن تعمل CV ورقى من خلال موقع Linkedin



لو انت لسة فى اول الـ career بتاعك ومعندكش CV ومش عارف ممكن تكتب فيها ايه ومحتوايتها تكون ازاى وايه افضل طريقة وشكل لكتابتها ؛
لينكد ان ممكن يساعدك عن طريق خدمة
Resume Builder.
واللى ممكن من خلالها تقدر تبنى ال C.V بتاعتك بأشكال مختلفة وتعدلها فى اى وقت اونلاين وتشيرها على وسائل التواصل الاجتماعى بتاعتك.
وعشان تستخدمها لازم يكون عندك حساب على Linkedin !! 

ولو معندكش ممكن تبنى حساب عليه وتبتدى تجاوب على الاسئلة اللى هيطلبها منك عن دراستك وخبراتك ومهاراتك والمجال بتاعك كمان وبمجرد ما تبنى بروفايل على لينكد ان ممكن تخش على اللينك ده مباشرة وتبتدى تكون ال C.V بتاعك وتشيره اونلاين مع كل اصحابك

4 نصائح تكتب بيها Summery قوى عن نفسك في linkedin





جزء الـ Summary فى الـ Profile على موقع Linekdin فى ناس كتير مش عارفة اهميته او ازاى ممكن تكتبه بشكل قوى عشان تعرض فيه مميزاتها !!!

يعتبر ال Summary من اهم الاجزاء فى ال Profile بتاعك او ال C.V لانه اول حاجة بتتقرى عنك وبيدور عليها ال HR / Recruiter عشان يعرف نبذه مختصرة عنك وعن مميزا
تك وشطارتك وازاى ممكن يستفيدوا منك وكمان ده الجزء اللى هتعرض فيه تميزك فى مجالك  ..
و ده ممكن يختلف شوية ما بين Linkedin وما بين ال Resume نظرا للمساحة طبعا
.


  • 4 نصائح تساعدك تكتب Summary قوى على Linkedin بالتحديد ؟

1- قسم ال Summary ل 3 اجزاء او قطع هنتكلم فى كل قطعة عن حاجة معينة:

- اول جزء هتتكلم فيه عن نفسك بمعنى انت مين وبتعمل ايه حاليا "زى اسمك ومنصبك الحالى والحاجات اللى انت شغال فيها دلوقتى وممكن كمان تتكلم عن التخصصات الاساسية الحالية ليك واللى بتميزك عن اى حد فى مجالك.
مثال:
I am a research professional and LinkedIn trainer with more than eight years of combined market intelligence, competitive intelligence and Internet recruiting experience. My focus has been on deep web sourcing, executive interviews and online social networking.

- تانى جزء هتتكلكم فيه عن تاريخك او انت ازاى وصلت للى انت فيه حاليا وازاى انت مميز فى اللى بتعمله وايه الانجازات اللى انت حققتها خلال الفترة اللى فاتت.
مثال:
Over 17 years of expertise providing social networking strategy consulting and implementation in organizations such as Motorola, BF Goodrich, AT&T, American Express, CNA, and hundreds of emerging companies looking to build key account relationships with large organizations, innovate new products or build their brands through social networking.

- ثالثا لازم تعرض وتوضح للناس اللى انت بستهدفهم سواء كانوا شركات او افراد ازاى ممكن يستفيدوا منك او انت ممكن تساعدهم فى ايه وازاى كمان يتواصلوا معاك عشان يحصلوا على خدماتك: 
مثال من ال Profile الشخصى ليا على Linkedin :

If you're a talented individual, job seeker or career changer who want to achieve career success, showcase your talent, build your personal brand & stand out of market competition, 
It will be my honor to help you stand out of the crowd.
Feel free to contact me at: 

2- حاول متستخدمش الكلمات المهروسة قبل كده عشان تعرض نفسك زى ما ذكر فى المقال ده عن اكثر كلمات الناس بتستخدمها فى انها تتكلم عن نفسها:
لينك المقال: http://bit.ly/inbuzzwords13

3- حاول تحكى قصتك بشكل شخصى كأنك بتحكيها لشخص قاعد قدامك عشان الموضوع يبقى ممتع للقرائة ومحسش انى بقرأ كتاب او بحث.

4- حاول تختصر على قد ما تقدر لان محدش عنده الوقت الكافى انه يسمع كل قصتك الا لو شديته او حس انك ممكن تفيده.

 


 


اتمنى تكون استفدت من المقال وعرفت ازاى تكتب Summary قوى عنك على Linkedin .

جميع الحقوق محفوظة 2015 © IT to All | التكنولوجيا للجميع . تصميم تومبليت ايزم ، تعريب مختبر القوالب العربية