إشعار:

ان لم تكن تريد التعلم فلن يستطيع احد مساعدتك ؛ اما ان كنت مصراً على التعلم فلن يستطيع احد ايقافك

الثلاثاء، 7 أبريل 2015

كل ما تريده لتعلم اللغة الانجليزية واجادة النطق والاستماع


كثير منا يعانى من اللغة الانجليزية وتعلمها ..
ولأن امتلاك اللغة من أهم مطلبات سوق العمل اليوم حرصنا على توفير بعض المصادر الهامة لتعلم اللغة الانجليزية والنطق الصحيح للكلمات ..

English Pronunciation in use
1- http://bit.ly/197V0xM
2-http://bit.ly/18li36W
3-http://bit.ly/12yr3lh
4-http://bit.ly/10OS8hO

understanding English speech

10 اشياء قد تجهلها عن اللينكس


10 معلومات هامة عن اللينكس قد تجهلها :

1- اللينكس مش نظام تشغيل
اللينكس هو Kernel (نواة) لآلاف الاصدارات من أنظمة التشغيل ...يعنى ايه؟
يعنى هو الحاجة اللى بيتبنى عليها نظام التشغيل و ممكن يتطور عليها اكتر من نظام تشغيل تانى ﻻنه ببساطة Open Source  وفيه آلاف من انظمة التشغيل المطورة على نواة اللينكس.

2- ممكن تجربه من غير ما تسطبه 
انت مش محتاج تشيل الويندوز وتنزل linux عشان تجربه :لا ده انت ممكن تجربه باستخدام Virtual machine ،او تنزل liveUSB version وتجربه من على الفلاشة .

3- ممكن تستخدم اكتر من desktop
تخيل نفسك شغال على جهاز واحد باكتر من desktop ، كل واحد عليه اللى انت محتاجه فى وقت معين تقدر تفصل بسهوله وتركز فى اللى انت بتعمله.

4- اللينكس بيحتاج configurations اقل من الويندوز
ساعات كتير لما بنوصل فلاشة أو ماوس جديد بالكمبيوتر مبيشتغلش عشان مش لاقى الـ Driver بتاعه ،المشكلة دى مش موجودة فى اللينكس لانه بيدور على الـ Driver وبينزله .automatic

5- الـ Linux سهل تعدله وتشكله لاكتر حاجة مناسبه لإستخدامك
وده لإنه Open source يعنى كل حاجة فيه قابلة للتعديل.

6- بيشتغل بكفائة عالية على الأجهزة القديمة
اللينكس صغير وخفيف وممكن تتسخدمه على انواع كتير من الـ Electronics زى الـ DVD players والعربيات

7- الـ Command System
اللينكس فيه Command system بتتيح انك تعمل tools سريعة تستخدمها من غير ما تحتاج بيئة عمل خاصة و ده بيوفرلك امكانيات كتير جدا وبيوفرلك مجهود ووقتك على عكس ما الناس متخيلة وبيخافوا من شاشة الـ Terminal .

8- اللينكس مجانى ،ولكن يدعم من شركات كبيرة 
زى ما كلنا بنسمع انه مجانى .. بس نسخ الـ linux المعروفة بتدعمها شركات كبيرة وده بيخليها رغم انها مجانية .. الا ان دعمها زى النسخ المدفوعة ومش هتحتاج تنزل كراكات عشان تشغله .
9- الـ Update مبيحتاجش restart
انسى ان الكمبيوتر يعمل restart خمس ست مرات عشان ينزل الـ Updates الـ Linux بينزل الـ updates كلها مرة واحدة من غير ولا Restart واحد

10 - ممكن تشغل عليه برامج الويندوز
فى مشروع كبير اسمه WINE وده بيسمحلك انك تشغل معظم برامج الويندوز على الـ linux

5 نصائح هتساعدك تظهر نفسك




5 نصائح هتساعدك تظهر نفسك وتتميز فى وسط الزحمة 
الموجودة فى مجالك/ سوق العمل؟!


1- متحاولش تقلد حد:
متفكرش تاخد كورس او شهادة لمجرد ان كل الناس واخداها,حدد بنفسك ايه اكتر حاجة انت محتاج تتعلمها او تطبقها فى مجالك وهتميزك عن المنافسة, لانك لو فضلت تقلد الناس, هتبقى نسخة منهم ويمكن اقل,دور على اللى يميزك انت واشتغل انك تكون افضل حد بيعمله.

2- اتخصص فى حاجة واحدة:
مفيش حد بيحب يشترى من الشخص اللى بيبيع اى حاجة لكل الناس,اختار اكتر تخصص انت بتحبه فى مجالك وعليه طلب فى السوق وممكن يبقى مصدر دخلك وابتدى ركز فيه ومتشتتش نفسك بأنك تبقى بتاع كله.

3- اشتغل على نقاط قوتك اكتر من نقاط ضعفك:
احسن واحد فى اى مجال هو الشخص اللى عنده نقاط قوة افضل واقوى من اى شخص تانى, تكتفيش فقط انك تصلح من عيوبك وتكمل اللى ناقصك عشان تبقى كويس, واشتغل اكتر على تطوير نقاط قوتك عشان تكون الافضل فى مجالك. 

4- اتعلم كل جديد:
تابع كل الاخبار والتحديثات عن مجالك حتى لو صعب تطبقها كلها هنا, ده هيزود معرفتك وهيبهر ناس كتير بيك وهيميزك عن منافسينك.
مصادرك ممكن تكون متابعتك لاشخاص او لصفحات مشهورة فى مجالك, او تقدر تعتمد على خدمة Linkedin Pulse وتعمل من خلالها متابعة للمجالات او الاشخاص اللى مهتم بيهم.

5- اعرض قيمتك وليس مؤهلاتك:
عدد سنين خبرتك والشهادات والكورسات اللى خدتها ليست دليل كافى ان انت الشخص الافضل فى مجالك, حاول تعرض وتتكلم اكتر عن انجازاتك والمشاكل اللى حلتها فى مجالك وازاى هتفيد الشركات او عملائك بشطارتك.

فى اساليب كتير هتساعدك تعمل ده فى ال Resuem او على Linkedin او اثناء بحثك عن وظيفة.

"ابل تى في" لن يدعم فيديوهات 4K


في الوقت التى تستعد فيه شركة آبل الرائدة في مجال تكنولوجيا المعلومات لطرح الاصدار الجديد من جهاز البث الخاص بها Apple Tv  تخرج بعض التصريحات من داخل الشركة لتأكد ان الجهاز الجديد المنتظر لن يدعم جودة 4K للفيديوهات المتناهية الدقة ؛ وارجعت بعض التقارير من BuzzFeed  السبب في ذلك أن شركة آبل ترى انه حتى الآن لم يتوفر محتوى بجودة 4K ، كما أن نسبة قليلة جدا من المستخدمين القادرين على التعامل مع هذه الجودة من خلال هواتفهم الذكية.

ويوفر جهاز آبل تى في بعض الخدمات المهمة منها : امكانية تحميل التطبيقات عليه وعرض بعض الخدمات التلفيزيونية.

جميع الحقوق محفوظة 2015 © IT to All | التكنولوجيا للجميع . تصميم تومبليت ايزم ، تعريب مختبر القوالب العربية