إشعار:

ان لم تكن تريد التعلم فلن يستطيع احد مساعدتك ؛ اما ان كنت مصراً على التعلم فلن يستطيع احد ايقافك

الجمعة، 10 أبريل 2015

ازاي تسوق لنفسك من خلال Linkedin

 
يعتبر الكثيرون ان Linkedin بمثابة Online Resume يستخدم فقط في البحث عن وظائف؛ لكن الـ Profile بتاعك على لينكد ان يعتبر ايضا اعلان Online يمكنك استخدامه فى التسويق لنفسك وعرض موهبتك ومهاراتك بشكل مميز عن الألاف من المنافسين لك فى نفس مجالك، ويمكن استخدامه فى قياس مدى شهرتك فى مجال عملك واذا كنت من المميزين فيه ،كما يمكنك ايضا استخدامه فى الحصول على فرص اقوى وبناء شبكة علاقات قوية فى مجالك...

ثلاث خطوات هيساعدوك تستغل Linkedin Profile كوسيلة تسوق بيها لنفسك فى مجالك وتوصل لفرص اقوى :

 أولا: انك تبنى بروفايل قوى تعرض بيه نفسك كواحد من المميزين فى مجالك:
البروفايل الشخصى على لينكد ان مش مجرد Online CV بتكتب فيه معلومات عن مؤهلاتك وانجازاتك؛ المنافسة القوية فى السوق بتطلب منك انك تظهر نفسك بشكل مميز ومختلف عن منافسينك فى نفس مجالك عشان توصل للفرص المتاحة قبلهم.
ومفهوم المنافسة تغيرحاليا يعنى التميز فى مجالك مش معناه انك تكون عندك عدد سنين خبرة اكتر او معاك شهادات اقوى او حتى اشتغلت فى شركات اكبر الفكرة كلها اتحولت لطريقة عرضك لانجازاتك اللى حققتها وازاى هتقدر تفيد بيها اى شركة او شخص هتشتغل معاه.
وعشان كده لازم تظهر الموضوع ده في البروفايل بتاعك عن طريق :

1- Catchy Headline
عنوان البروفايل بتاعك هو اول حاجة الناس بتشوفها عنك وده اللى هيخليهم مهتمين انهم يعرفوا عنك اكتر فحاول تجذب الانتباه وتعرض نفسك بشكل مميز عن طريق الاتى:
"انت مين وبتعمل ايه "منصب وتخصصات / صورة واضحة لوجهك وانت مبتسم عشان الناس تعرفك اكتر لو قابلوك فى اى مكان / انت ازاى هتساعد الشركات اللى هتشتغل فيها او العملاء اللى هتشتغل معاهم .
باختصار عنوان البروفايل بتاعة زي لافتة المحل كل ما كانت مميزة هتجذب عدد اكتر من الناس انهم يدخلوا يتفرجوا على اللى في المحل وده بيزود من فرصة انهم يشتروا من المحل ده ،حاول تستغل العنوان فى انك تعرض نفسك بشكل مميز.

2- Fruitful Profile
البروفايل بتاعك لازم يكون كامل وتتكلم فيه عن كل الخبرات اللى انت مريت بيها والانجازات اللى حققتها واللى بتتعلق بالمجال بتاعك وكمان تثبت ده بتوصيات من دائرة علاقاتك اللى اشتغلت معاهم.


ثانيا: اعمل دعايا اكتر لنفسك وعرف الناس بيك وبموهبتك:
لو عندك محل او شركة كويسة ومعملتش ليها دعايا او فكرت ازاى هتسوق ليها يبقى كل حاجة عملتها فى المحل او الشركة دى ملهاش لازمة؛ وممكن تعمل دعايا لنفسك عن طريق :

1- الـ Groups المتعلقة بمجالك على Linkedin :
اشترك في الـ Groups المتعلقة بمجالك وحاول تكون فعال عليها عن طريق انك تنشر مقالات متعلقة بمجالك او تساهم فى المناقشات الموجودة وتعرض رأيك وده هيعرف الناس عنك اكتر وهيخليهم عايزين يعرفو اكتر عنك وهيجذبهم انهم يفتحوا البروفايل بتاعك وده هيديك ميزة اكتر من منافسينك .

2- Status Updates
كل حاجة بتنشرها هيكون ليها تأثير كبير على سمعتك فى مجالك فاحاول دايما تنشر موضوعات تتعلق بمجالك وتكون بتاعتك وده هيخليهم يهتموا بيك اكتر ويلاحظوا شغفك بمجالك .

3- Email Signature
ممكن تكتب لينك البروفايل بتاعك فى اى توقيع البريد الشخصى ليك وده هيوجه الناس انها تزورالبروفايل بتاعك وتعرف عنك اكتر وده يساعدك تعرض مميازتك بشكل اكبر .
 الموقع ده wisestamp.com هيساعدك تعمل توقيع للايميل وترفقها بكل ايميل تبعته .
وده مثال عليه


4- Link in Resume
ممكن تحط لينك البروفايل بتاعك في الـ CV وانت بتقدم على اي وظيفة.


ثالثا: قيم النتائج اللى وصلتلها من كل الانشطة اللى فاتت:
الغرض من كل الاساليب اللى فاتت انك تخلى ناس اكتر تعرف عنك وتلاحظك وتزور البروفايل بتاعك عشان تعرف عنك اكتر وبالتالى ممكن يرشحوك لأى فرص تتعلق بمجالك ويتواصلوا معاك شخصيا.
واحسب عدد الزيارات اللى جاتلك واقسمهم على 90 يوم وده هيديك متوسط عدد الزيارات اليومية
بتاعك وهيعرفك مدى نجاح الانشطة اللى انت كنت بتعملها وازاى خلت ناس اكتر تعرف عنك .

934/90= 10.3 زائر فى اليوم



لو شايف ان الكلام ده كتير وصعب تطبيقه فا تخيل فى كام الف واحد فى مجالك ممكن يكونوا احسن منك فى الخبرات او المؤهلات او العلم وعندهم مميزات اكتر منك كتير بس عندهم مشكلة واحدة وهى ان محدش كتير يعرف عنهم وانت بالوسائل دى هتعرف ناس اكتر عنك وده هيساعدك تحصل على فرص اقوى حتى لو كنت مش احسن واحد فى مجالك بس انت اللى الناس سمعت عنه.

أنشر هذا الموضوع

تابعنا من خلال حساباتك على المواقع الآتية أو من خلال الايميل

0 التعليقات:

إرسال تعليق

جميع الحقوق محفوظة 2015 © IT to All | التكنولوجيا للجميع . تصميم تومبليت ايزم ، تعريب مختبر القوالب العربية